Türk Oyuncularla Mutfak Ürünlerine Yeni Bir Soluk! Ekonomiye Katkı Zamanı!

Türkiye'deki ev ve mutfak eşyaları üreticilerini uluslararası satın almacılar ile bir araya getiren EVSİD'in Panama'da düzenlediği etkinlik büyük ilgi gördü. Başkan Talha Özger, 17 Türk firmanın Latin Amerika'dan 50 satın almacı ile buluştuğunu belirterek, Türk ürünlerine yönelik farkındalığın arttığını vurguladı. Özger, diğer ihracatçı birliklerinin de katılımının önemine dikkat çekerek, Türk dizilerinin ünlü isimlerinin etkinliklerde yer almasının ilgi çekici olabileceğini ifade etti.

Türk Oyuncularla Mutfak Ürünlerine Yeni Bir Soluk! Ekonomiye Katkı Zamanı!

Ev ve Mutfak Eşyaları Sanayicileri ve İhracatçıları Derneği (EVSİD), 2015 yılından bu yana Latin Amerika’ya yönelik heyet organizasyonlarına devam ediyor. Ticaret Bakanlığı’nın desteğiyle Panama’da gerçekleşen bu yılki etkinliğe Türkiye’den 17 firma katılırken, Latin Amerika’nın 12 ülkesinden toplamda 50 satın almacı ve büyük toptancı da yer aldı. İhracatı çeşitlendirme ve yeni pazarlama fırsatları yaratma amacıyla 10 yıl önce başlattıkları bu organizasyona devam ettiklerini belirten EVSİD Başkanı Talha Özger, bu süre zarfında ihracatı yüzde 120 oranında artırmayı başardıklarını ifade etti. Gelecek dönemde daha hızlı bir büyüme ivmesi beklediklerini dile getiren Özger, etkinliğin gösterdiği ilginin kendilerini mutlu ettiğini ve bölgede Çin ile rekabet etmenin zorluğuna rağmen Türk ürünleri konusunda farkındalık oluşturmayı başardıklarını vurguladı. Özger, organizasyonlara sağladıkları desteklerden ötürü Panama Büyükelçisi Armağan İnci Ersoy’a ve Panama Ticaret Ateşesi Halise Büşra Ünsal Hür’e de teşekkürlerini sundu.

'SADECE ÜRÜNLERİ DEĞİL, TÜRK KÜLTÜRÜNÜ DE TANITIYORUZ'

Latin Amerika’ya düzenledikleri ilk heyette ihracat seviyesinin neredeyse sıfıra yaklaştığını belirten Özger, şu ifadeleri kullandı:

"10 sene önce geldiğimizde Türkiye’de bu sektörde var olan firmaların sayısı oldukça azdı. Öncelikle kendi endüstrimizi ve potansiyelimizi anlatmakla işe başladık ve güven tesis ettik. Zamanla Türkiye’nin mutfak eşyaları sektörünün gücünü bu bölgelerde hissettirmeye başladık. Eskiden restoranlar ve otellerde Türk ürünlerine rastlanmazken, artık pazarlarımızda Türk markalarını görebiliyoruz. Tabi ki, bu süreç uzun bir zaman dilimi gerektiriyor; sadece bir kez gelip ürün tanıtarak başarılı olamazsınız. Buraya gelen satın almacılarla sürekli iletişim halinde kalıyoruz, dünyanın farklı bölgelerinde düzenlenen fuarlarda yeniden bir araya geliyoruz. Ayrıca, ilgili satın almacıları ve toptancıları İstanbul’da düzenlediğimiz Invitation Only etkinliğimize davet ederek, ülkemizde misafir ediyoruz. Böylece ticaretin sürekliliğini sağlıyoruz. EVSİD organizasyonlarının Latin Amerika’da tanınan bir marka olabilmesi için önemli adımlar attık. 12 farklı ülkeden katılımların olması, bu organizasyonun başarısının bir göstergesi."

Bu tür etkinliklerde sadece kendi ürünlerini tanıtmakla kalmadıklarını belirten Özger, "Aynı zamanda Türk kültürü ve misafirperverliğini de tanıtma sorumluluğu taşıyoruz." dedi.

'UZAK PAZARLARDA BİRLİKTE HAREKET ETME GEREKİYOR'

Uzak pazarlarda ihracatçılar olarak işbirliği yapmanın önemine değinen Özger, sözlerine şöyle devam etti:

"Bu bölgelerde Çin’in güçlü bir varlığı mevcut ve rekabet etmek oldukça zor. Ancak yine de ürünlerimizi raflarda buluşturma başarısı gösterdik. Bunu sağlayan en etkili yöntem düzenlediğimiz ticaret heyetleridir. Zira, bu kadar uzak bölgelere tek başınıza ulaşmak kolay değil. Ancak, bu tür heyetler aracılığıyla alıcılara çok sayıda firmanın ürünlerini tek bir konteynerde sunuyoruz. Eğer alıcı, burada yer alan ürünleri deneyimleyip memnun kalırsa , ticaret konteyner bazında gerçekleşebilir. Önceliğimiz, ürünümüzü onlara tanıttırmak. Ardından, kuracağınız ilişkiler ve yapacağınız yeni yatırımlarla, orta ve uzun vadede bu ülkelerde kalıcı olabilirsiniz."

Uzak pazarlarda sektörel işbirliğinin yanı sıra çeşitli sektörlerin ortak hareket etmesinin de faydalı olacağını söyleyen Özger, "Örneğin, Hizmet İhracatçıları Birliği ile birlikte hareket edersek, bu bölgede en popüler Türk dizilerinin oyuncuları ve yapımcıları ile eş zamanlı bir heyet organize edersek, bu durum hem ticaretimize hem de ülke ihracatına büyük katkı sağlayabilir. Sivil toplum kuruluşları olarak bu süreçte taşın altına değil, gövdemizi koymamız gereken bir dönemden geçiyoruz. Radikal organizasyonlar düzenleyip daha geniş bir dikkat çekmek ve sosyal medya ile online platformları daha etkili bir şekilde kullanmalıyız." ifadelerini kullandı.

'TALEPLERİMİZ ORTA VE UZUN VADEDE ÜLKEYE KATKI SAĞLAYACAK'

Ev ve mutfak eşyaları sektörünün geçen yılın aynı döneminde 3.3 milyar dolar ihracatla tamamlandığını ve önceki yıla göre yüzde 3.5 bir azalma yaşandığını belirten Özger, bu düşüşün ana pazar olan Avrupa ve küresel talep daralmasının etkisi olduğunu ifade etti. Ayrıca, artan maliyetler ve kur baskısıyla Türk sanayicilerinin rekabet gücünün zayıfladığını ekledi. Özger, "Bugün sadece ham madde satışı yapmaktaysanız durum daha kolay. Ancak biz ham maddeleri işleyip nihai ürün haline getiriyoruz, paketliyoruz ve raflarda sergiliyoruz. Bu süreç kolay görünse de uygulamada oldukça zorlu. Ürünlerimizde emek ve katma değer mevcut ve pazarlama süreci kolay bir iş değil. Sanayiciler artık tüm araçları kullanmak zorunda oldukları bir süreçten geçiyor. Dışarıdan bakıldığında olumsuz gibi görünen mesajlarımız olsa da, olumlu yönlerimiz daha fazladır. Hedef ülkelerin veya bulunduğumuz coğrafyaların koşullarına hızla uyum sağlama yeteneğine sahibiz. Eğer burada bir hedefimiz varsa, bunu dile getiriyorsak, bunun kesinlikle önemli bir işareti olduğunu söylemek isterim. Kimse kişisel çıkarlar için konuşmuyor. Herkesin amacı ülkenin sanayisi, ekonomisi ve ihracatıdır. Taleplerimizin, orta ve uzun vadede tüm ülkeye fayda sağlayacağını savunuyoruz." dedi.

BÜYÜKELÇİ ERSOY: PANAMA, GÜZEL FIRSATLAR SUNUYOR

Etkinliğe katılan Türkiye Cumhuriyeti Panama Büyükelçisi Armağan İnci Ersoy, Türk firmalarının Panama’ya önemli düzeyde ihracat yaptığını ve ikili ticaret hacminin geçen yıl 532 milyon dolara ulaştığını açıkladı. Panama’nın ekonomisinin yüzde 70’inin ithalata dayalı olduğunu belirten Ersoy, bu bağlamda ihracatçılar için büyük fırsatlar sunduğunu ifade etti. Bunun yanı sıra, Panama’nın yeni başladığı altyapı projelerinin de Türk firmaları için önemli bir potansiyel sunduğunu vurgulayan Ersoy, "Yatırım anlamında birçok avantaj sağlıyorlar. Özellikle lojistik, ilaç ve inşaat sektörlerinde Türk firmaları için önemli yatırım olanakları mevcut." şeklinde konuştu.

Panama’da Türk dizilerine yoğun ilgi olduğunu da belirten Ersoy, "Her akşam 8’den 12’ye kadar en büyük kanallarda Türk dizileri yayınlanıyor. Neredeyse herkes Türkiye’yi tanıyor ve dizileri izliyor. Hatta bazı araçların arkasında dizilerin isimleri bile yazıyor. Türkiye ile Panama ilişkilerinin gelişmesinde büyük bir potansiyel görmekteyim. Türk ihracatçıları ve yatırımcıları için Panama’nın sunduğu elde edilen fırsatları önemli buluyorum. Gelecekte iş adamlarımızı burada daha fazla görmek istiyoruz." diye ekledi.