Öğretmenler Dikkat! İllere Alım Başvuruları Bugün Bitiyor! Mazeretle Yer Değiştirme Nasıl Yapılır?
2025 Yılı Yaz Tatili Öğretmenlerin İller Arası Mazerete Bağlı Yer Değiştirme Kılavuzu'na göre, il dışı atama başvuruları 29 Temmuz Salı günü sona eriyor. Başvuru yapmamış öğretmenler, MEBBİS üzerinden Elektronik Başvuru Formunu doldurarak işlemlerini tamamlayabilir. İkinci aşamada ise tercihler toplanacak. 2025 öğretmen il dışı mazerete bağlı yer değiştirme başvurusu nasıl yapılacak, şartları neler ve sonuçlar ne zaman açıklanacak? İşte MEB'in ilan ettiği bilgiler ve başvuru ekranı hakkında detaylar.

Öğretmenlerin il dışı mazeret nedeniyle yer değiştirme başvurularında sona yaklaşıldı. 2025 Yılı Yaz Tatili Öğretmenlerin İller Arası Mazerete Bağlı Yer Değiştirme Kılavuzu’na göre, il dışı atama başvurularının son tarihi 29 Temmuz Salı olarak belirlendi. Aile birliği, sağlık sorunları, can güvenliği, engellilik durumu gibi sebeplerle yer değişikliği talep eden öğretmenler, başvuru işlemlerini MEBBİS sistemi üzerinden gerçekleştirebilecekler. Peki, MEB yaz tatili döneminde öğretmenlerin iller arası mazerete bağlı yer değiştirme başvurusu nasıl yapılacak? Şartlar neler? İşte, 2025 yılı için öğretmen il dışı atama başvuru ekranı ve atama sonuçlarıyla ilgili ayrıntılar.

ÖĞRETMENLERİN İLLER ARASI MAZERET DEĞİŞİKLİĞİ KILAVUZU YAYIMLANDI
Milli Eğitim Bakanlığına (MEB) bağlı resmi eğitim kurumlarında görevli kadrolu öğretmenlerin 2025 yılı yaz tatili iller arası mazeret değişikliği kılavuzu yayımlandı.
Kılavuzda belirtilene göre; aile birliği, sağlık, can güvenliği veya engellilik durumuna bağlı olarak iller arasında yer değişikliği yapmak isteyen öğretmenlerin başvuruları, iki aşamalı bir süreçten geçecek: Ön Başvuru ve Tercih Başvurusu. İlk adımda başvuru yapmayan öğretmenler, ikinci aşamada tercih başvurusunda bulunamayacaklar.
Birinci aşamada, öğretmenler Elektronik Başvuru Formunu doldurarak mazeret durumlarına uygun il ve ilçe tercihlerini belirleyip başvurularını onaylatacaklar.
İkinci aşamada, öğretmenlerin atanmak istedikleri ilde, müzik ilkokulları, müzik ortaokulları, spor ortaokulları, ölçme değerlendirme merkezleri, bilim ve sanat merkezleri, Bakanlık merkez teşkilatına bağlı eğitim kurumları ile güzel sanatlar liselerinin görsel sanatlar ve müzik alanları, spor okullarının beden eğitimi bölümü ve bazı halk eğitim merkezlerinin boş norm kadrolarını inceleyebilecekleri listelere başvuru sistemi üzerinden ulaşabilecekler.
Birinci aşamada başvurusu onaylanan öğretmenler, ikinci aşamada tercih ettikleri eğitim kurumlarını seçecekler.
Öğretmenler, mazeretlerinin bulunduğu illerdeki tüm eğitim kurumlarını tercihe açabilecekler.
Tercih aşamasında boşalması muhtemel eğitim kurumu olarak belirlenen, ancak atama sonuçlarıyla norm kadrosu boşalmayan eğitim kurumlarını tercih eden öğretmenlerin tercihleri dikkate alınmayacaktır.

ÖĞRETMEN İLLER ARASI ATAMA BAŞVURULARI BUGÜN SONA ERİYOR
Ön başvuru süreci, 29 Temmuz 2025 tarihi itibarıyla sona erecek.
Tercih başvuruları ise 31 Temmuz-5 Ağustos 2025 tarihleri arasında kabul edilecek.

ÖĞRETMEN İL DIŞI ATAMA BAŞVURUSU NASIL YAPILIR?
Başvurular, “mebbis.meb.gov.tr” veya “personel.meb.gov.tr” adreslerindeki Elektronik Başvuru Formu aracılığıyla tamamlanacak ve gerekli belgeler eğitim kurumu müdürlüğüne sunulacak.
Öğretmenlerin genellikle şahsen başvuru yapmaları gerekmekte, fakat görev yaptıkları il/ilçe dışında bulunan öğretmenler, belgeleri e-posta, telefon veya faks gibi iletişim araçlarıyla kadrolarının bulunduğu eğitim kurumu müdürlüğüne ulaştıracaklardır. Bu belgelerin okunaklı olmasına dikkat edilecektir.
Eğitim kurumu yöneticileri, uygun olan başvuruları sistem üzerinden onaylayacak ve bir nüshasını öğretmenlere imzalatacak. Uygun görülmeyen başvurularse gerekçesiyle reddedilecektir.
Başvuruların ilk aşaması eğitim kurumu, ilçe ve il milli eğitim müdürlüğü tarafından onaylanacak. İkinci aşamada ise eğitim kurumu tercihlerinin alınması sağlanacak ve bu tercihler eğitim kurumu müdürlükleri tarafından elektronik ortamda onaylanacaktır.
MEBBİS ÖĞRETMEN İL DIŞI ATAMA BAŞVURU EKRANI İÇİN TIKLAYINIZ

MAZERETLER VE BAŞVURU ŞARTLARI
B.1. Aile Birliği Mazeretine Bağlı Yer Değişiklikleri
Öğretmenlerin eşleri;
a. 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4/A veya 4/B maddeleri kapsamında çalışanlar,
b. 506 sayılı Kanunun geçici 20’nci maddesine tabii özel emeklilik sandıklarında görev yapanlar,
c. TOBB ve benzeri kamusal nitelikteki meslek kuruluşlarında görev alanlar,
ç. Milletvekili, belediye başkanı, muhtar ve noter olarak çalışma yürütenler,
d. 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'na göre çalışanlar,
e. 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu çerçevesinde görev yapanlar,
f. 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanunu kapsamında görev alanlar,
g. 399 sayılı KHK'ye bağlı olarak çalışanlar,
ğ. Özel yasalarla kurmuş kamu kuruluşlarında görevli olanlar,
h. Kamu kurum ve kuruluşlarında sürekli işçi olarak çalışanlar,
ı. 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu'nun 4’üncü maddesinin (a) ve (b) bentleri dışında, kamu kurumları dışında sigortalı olanlar,
i. Avukat olarak baroya kayıtlı ve vergi mükellefi olanlar eşinin görev yaptığı ile yer değiştirme başvurusunda bulunabilecekler.

B.2. Sağlık Mazeretine Bağlı Yer Değiştirme Başvuruları
B.2.1. Öğretmenlerin;
a) Kendilerinin, eşlerinin ya da çocuklarının,
b) Anne, baba veya yargı kararıyla vasi tayin edildiği kardeşlerinden birinin hastalığı nedeniyle öğretmenin görevde bulunduğu ilde tedavi imkanının bulunmadığı veya mevcut görev yerinin sağlık durumu açısından tehlike yaratacağı sağlık kurulu raporuyla belgelenmesi halinde sağlık mazeretine bağlı yer değiştirme başvurusunda bulunmaları mümkün olacaktır.

B.3. Engellilik Durumuna Bağlı Yer Değiştirme Başvuruları
B.3.1. Öğretmenlerden;
• Kendisinin en az yüzde kırk engelli olduğunu,
• Bakmakla yükümlü olduğu çocuğu, eşi, annesi veya babasının ağır engelli olduğunu ilgili düzenlemelere göre alınan sağlık kurulu raporuyla belgelendirenlerin engellilik durumu nedeniyle yer değiştirme başvurusunda bulunması kabul edilecektir. Annesi veya babasının engelli olması durumunda başvuru yapacak öğretmenler, rapor sahibinin Adres Kayıt Sisteminde (AKS) kayıtlı olduğu ile atanma isteğinde bulunabilirler.
20.02.2019 tarihli ve 30692 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çocuklar İçin Özel Gereksinim Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik kapsamında 18 yaş altı çocukları için alınan ÇÖZGER raporunda (Çocuklar için Özel Gereksinim Raporu) “Çok ileri düzeyde ÖGV”, “Belirgin ÖGV” ve “Özel koşul gereksinimi var (ÖKGV)” ifadeleri bulunan öğretmenlerin de başvuruları kabul edilecektir.
20.02.2019 tarihli ve 30692 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Erişkinler İçin Engellilik Değerlendirmesi Hakkında Yönetmelik” kapsamında alınan Erişkinler İçin Engellilik Sağlık Kurulu Raporu'nda “Tam bağımlı engelli birey” ifadesinin bulunması ağır engelliliği ifade eder. Bu durumda, öğretmenlerden eşi, bakmakla yükümlü olduğu çocuğu, annesi veya babası için alınan raporlarda belirtilen ifadelerle başvuruları kabul edilecektir.

B.4. Can Güvenliği Mazeretine Bağlı Yer Değiştirmeler
Öğretmenlerden; kendisinin, eşinin ya da bakmakla yükümlü olduğu çocuklarının görev yaptığı yerde kalmasının can güvenliğini tehdit edeceğine dair adli veya resmi belge ile kanıtlayanlar ile 8.3.2012 tarihli ve 6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair Kanun'un 4'üncü maddesinin ilk fıkrasındaki (a) bendi gereğince adli makamlarca iş yerinin değiştirilmesine dair koruyucu tedbir kararı alanlar can güvenliği nedenle yer değiştirme başvurusu yapabilirler.

B.5. Diğer Nedenlere Bağlı Yer Değiştirmeler
Öğretmenlerden;
1. Eşi veya çocuğu vefat edenler, eş ya da çocuklarının ölüm tarihinden itibaren bir yıl içinde diledikleri ile,
2. Eşi emekli olanlar, eşinin emekliye ayrıldığı tarihten itibaren bir yıl içinde eşinin ikamet ettiği ile,
3. Terör olayları sonucu şehit olan veya çalışma gücünü kaybetmiş ya da malul durumda olan kamu görevlilerinin, öğretmen olan eşleri, çocukları ve yakınlarının yer değiştirme başvurusu yapabilmeleri için, durumun ilgili mercilerce belgelendirilmesi şartıyla, ek herhangi bir şart aranmaksızın istedikleri ile başvuru yapmaları mümkündür.

ATAMALAR HİZMET PUANI ÜSTÜNLÜĞÜNE GÖRE YAPILACAK
Yer değiştirme işlemleri, öğretmenlerin tercihleri göz önünde bulundurularak hizmet puanı esas alınarak gerçekleştirilecektir.
Hizmet puanlarının eşit olması durumunda öncelik sırasıyla; öğretmenlikte daha fazla deneyime sahip olanlara, öğretmenlik kariyerine daha önce başlamış olanlara verilecektir; eğer hala eşitlik söz konusuysa atama, bilgisayar kurası ile belirlenecektir.

ÖĞRETMEN İL DIŞI ATAMA SONUÇLARI NE ZAMAN AÇIKLANACAK?
Atama işlemleri, 6 Ağustos 2025 tarihinde gerçekleştirilecektir.
Sonuçlar, “personel.meb.gov.tr” adresinde duyurulacaktır.
Yer değiştirme işlemleri tamamlanan öğretmenler için tebligat ve ilişik kesme işlemleri 7 Ağustos 2025 tarihinde yapılacaktır.
2025 ÖĞRETMEN İL DIŞI MAZERETLERİYLE YER DEĞİŞTİRME KILAVUZU İÇİN TIKLAYINIZ